Co to jest niezgodność towaru z umową?
Barwiąca sukienka, niedomykająca się szafa, lodówka, która nie chłodzi.. Potocznie nazywamy je wadami. Czasami rozróżniamy wady fizyczne i prawne. Czym tak naprawdę jest, a czym nie jest niezgodność towaru z umową?
Kiedy mamy do czynienia z niezgodnością towaru z umową?
Zgodnie z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z niezgodnością towaru z umową mamy do czynienia, gdy towar:
[succsess_box]
• jest niekompletny (np. brak jest instrukcji obsługi albo kabla zasilającego);
• nie nadaje się do celu, do którego jest zwykle używany (np. żelazko się nie nagrzewa;
• nie ma właściwości, jakie powinny cechować taki produkt i o jakich zapewniał sprzedawca lub producent (podczas indywidualnego uzgadniania właściwości towaru lub w składanych publicznie oświadczeniach – w reklamie lub oznakowaniu towaru);
• został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony – ale tylko w przypadku, jeśli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę albo przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży.
[/succsess_box]
O czym warto pamiętać?
[sociallocker]
O niezgodności towaru z umową możemy mówić jedynie, gdy powyższe przesłanki zachodzą już w chwili wydania towaru (np. zakup obuwia w sklepie). Jest to trudne do wykazania. Na szczęście, na naszą korzyść działa przez okres pierwszych 6 miesięcy domniemanie prawne, że niezgodność istniała już w chwili wydania towaru.
[warning_box]
• na zgłoszenie niezgodności towaru z umową masz 2 miesiące od jej wykrycia. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia do sprzedawcy przed jego upływem. W przeciwnym wypadku tracisz swoje uprawnienia.
• sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu. Termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru.
[/warning_box]
Zapytaj także innych konsumentów
Na grupie reklamacyjnej na Facebooku znajdziesz także innych konsumentów i prawników, których wiedza i doświadczenie pomogą w ocenie, czy mamy do czynienia z niezgodnością towaru z umową. Podziel się swoim przypadkiem i posłuchaj porad innych konsumentów. Grupę na FB znajdziesz tutaj.
Kiedy sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową?
Jeszcze jedna uwaga, o której warto pamiętać – sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy kupujący w chwili zawarcia umowy o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć.
[/sociallocker]
Podstawa prawna:
Zobacz także:
Żądanie zwrotu gotówki
Po co mi opinia rzeczoznawcy
Wybierz sposób obrony swoich praw
[top]