Dwa przypadki…
Zazwyczaj reklamując towar żądamy zwrotu gotówki. Często jest tak, że sprzedawca odmawia zwrotu pieniędzy. Kupując towar w tradycyjnym sklepie należy rozróżnić dwie rzeczy:
1. żądanie zwrotu pieniędzy w związku z odstąpieniem przez konsumenta od umowy zgodnie z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej;
2. zwrot pieniędzy dokonywany przez sprzedawcę wynikający jedynie z jego dobrej woli.
AD. 2 Dobra wola sprzedawcy
Z tym drugim przypadkiem spotkamy się jedynie w niektórych sklepach. Generalnie sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu towaru z jakiejkolwiek przyczyny (np. rozmiar jest nieodpowiedni). W takiej sytuacji jedynie od jego dobrej woli zależy czy przyjmie od nas towar i zwróci nam pieniądze. Jednak zawsze warto negocjować.
AD. 1 Zwrot pieniędzy na podstawie ustawy
[sociallocker]
Przesłanki odstąpienia od umowy
Co do pierwszego przypadku to zwrot pieniędzy od sprzedawcy jest możliwy gdy rzecz jest niezgodna z umową i nie da się jej skutecznie naprawić lub wymienić na nowy egzemplarz wolny od wad.
Możliwość taka zachodzi również w sytuacji gdy naprawa lub wymiana wymaga nadmiernych kosztów lub narażałaby kupującego na znaczne niedogodności. Inną przesłanką odstąpienia od umowy i żądania zwrotu pieniędzy jest fakt, iż sprzedawca nie uczynił zadość naszemu żądaniu w odpowiednim czasie.
[warning_box]
Od umowy odstąpić i żądać zwrotu gotówki można jedynie w sytuacji gdy wady towaru są istotne.
[/warning_box]
Zapytaj także innych konsumentów
Prawidłowe złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i żądanie zwrotu pieniędzy jest bardzo ważne. Łatwo tutaj popełnić błąd, dlatego też warto zasięgnąć porady innych. Na grupie reklamacyjnej na Facebooku znajdziesz konsumentów i prawników, którzy chętnie pomogą ocenić przesłanki odstąpienia. Podziel się swoim przypadkiem i posłuchaj porad innych konsumentów. Grupę na FB znajdziesz tutaj.
Odstąpiłem od umowy, co teraz?
W przypadku odstąpienia od umowy kupujący powinien oddać sprzedawcy rzecz. Sprzedawca natomiast powinien zwrócić pieniądze.
[succsess_box]
Skuteczne odstąpienie od umowy nie jest rzeczą łatwą, należy dokładnie trzymać się przepisów. W przeciwnym razie sprzedawca będzie mógł kwestionować takie odstąpienie i nie zwróci nam pieniędzy. Często zwrot pieniędzy będzie możliwy dopiero na drodze sądowej.
[/succsess_box]
Należy również pamiętać o sytuacji, gdy towar kupimy na odległość (np. przez Internet) lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Wtedy w określonym terminie możemy bez podania przyczyny odstąpić od umowy i żądać zwrotu gotówki. W tym celu konsument musi złożyć oświadczenie na piśmie co do zasady w ciągu 10 dni od wydania mu rzeczy. Wystarczy, że wyśle je przed upływem tego terminu.
[/sociallocker]
Podstawa prawna:
Zobacz także:
Sposób obrony Twoich praw
Dlaczego opinia rzeczoznawcy jest tak ważna?
Na czym polega niezgodność towaru z umową?
[top]