Zwrot towaru zakupionego przez Internet

Jesteś konsumentem i zakupiłeś towar (np. książkę) na Allegro lub w sklepie internetowym. Sprzedawca jest przedsiębiorcą. Listonosz dostarczył Ci książkę. Jednakże chciałbyś dokonać zwrotu towaru. Podpowiemy Ci jak to zrobić.

Zakup przez Internet = umowa zawierana na odległość

Nie będziemy tutaj pisać o możliwości zwrotu towaru w wyniku procesu reklamacyjnego, gdzie również można od umowy odstąpić, zwrócić towar i żądać zwrotu gotówki. Skupimy się na uprawnieniach konsumenta związanych zakupami na odległość (a w szczególności zwrot towaru zakupionego przez Internet).

Prawo do odstąpienia od umowy. Jak odstąpić?

Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie co do zasady dziesięciu dni. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.

Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne).

Pamiętaj, nie musisz uzasadniać przyczyny zwrotu towaru. Po prostu dokonujesz zwrot towaru bez podania przyczyny.

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy – wzór pisma o odstąpieniu

Aby skutecznie odstąpić od umowy zawartej przez internet niezbędne jest złożenie prawidłowego oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Na naszej grupie reklamacyjnej w serwisie Facebook w dziale „pliki” przygotowaliśmy darmowy wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość. Wystarczy dołączyć do grupy na Facebooku i go pobrać. Plik jest gotowy do uzupełnienia i wydrukowania. Grupę reklamacji towaru na FB znajdziesz tutaj reklamacja towaru.

Zwrot towaru zakupionego przez Internet, co to oznacza?

Zwrot towaru jest następstwem odstąpienia od umowy. W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Zwrot towaru powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.

Ile mam czasu na odstąpienie? Od kiedy liczyć termin?

Co do zasady termin na odstąpienie od umowy wynosi 10 dni. Termin dziesięciodniowy, w którym konsument może odstąpić od umowy, liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi – od dnia jej zawarcia.

Aczkolwiek w razie braku potwierdzenia przez sprzedawcę pewnych informacji (m.in. cenie, danych sprzedawcy, prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni itd.) termin, w którym konsument może odstąpić od umowy, wynosi trzy miesiące i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi – od dnia jej zawarcia. Jeżeli jednak konsument po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega skróceniu do dziesięciu dni od tej daty.

A co zakupem na licytacji? Czy sposób zawarcia umowy ma znaczenie?

Ma i to bardzo duże. Niestety w przypadku sprzedaży z licytacji przepisy dotyczące umów zawieranych na odległość nie znajdują zastosowania.

Oznacza to przede wszystkim, iż w przypadku zakupu np. obuwia na aukcji internetowej, np. Allegro.pl nie mamy prawa do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni bez podania przyczyny.

Nie jest jednak sprzedażą z licytacji zakup towaru przy skorzystaniu z opcji KUP TERAZ, w takiej sytuacji mamy jak najbardziej prawo do odstąpienia od umowy. Bardzo rzadko będziemy mieli również do czynienia z zakupem na licytacji w sklepach internetowych. Tam najczęściej znajdą zastosowanie przepisy o umowach zawieranych na odległość.

Do których umów zawartych na odległość nie stosujemy prawa do odstąpienia od umowy?

Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w wypadkach:

• świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem dziesięciodniowego terminu,

• dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania,

• umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym,

• świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,

• świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu,

• dostarczania prasy,

• usług w zakresie gier hazardowych.

Jednakże w takim przypadku stosujemy pozostałe przepisy związane z zawieraniem umów na odległość.

Zobacz także:

Reklamacja towaru kupionego w Internecie
Na czym polega niezgodność towaru z umową?
Jak zgłosić prawidłowo żądanie zwrotu pieniędzy?