Coraz więcej użytkowników korzysta z portalu aliexpress.com. Towary z Chin w coraz większej ilości przesyłane zostają również do Polski. Dużo tańsze produkty, szeroki wybór i stosunkowo niedługi czas oczekiwania sprawia, że AliExpress cieszy się coraz większą popularnością. Wszystko wygląda faktycznie bardzo ciekawie ale problem pojawia się kiedy przesłany do nas towar nie jest zgodny z tym opisanym na aukcji albo gdy nie dotarł on w ogóle. Należy pamiętać, że Klient zawsze ma możliwość żądania zwrotu pieniędzy.

Reklamacja towaru na AliExpress

Postaramy się przybliżyć Wam nieco procedurę reklamacji towaru zakupionego na AliExpress.com z wykorzystaniem regulacji zawartych w regulaminie tego serwisu.

Pamiętaj, że niezależnie od nich masz prawo korzystać z uprawnień ustawowych – to jednak, które prawo (polskie, czy chińskie) będzie miało zastosowanie, zależy od wielu czynników i nie zawsze będzie to proste do ustalenia – w takim wypadku zalecam kontakt z prawnikiem celem oceny sytuacji. Podobnie będzie z ustaleniem właściwego podmiotu, który jest sprzedawcą i który ponosi odpowiedzialność za wady towaru – bardzo popularnym modelem jest bowiem tzw. dropshipping, w ramach którego mamy do czynienia jeszcze z pośrednikiem – w zależności od rodzaju dropshippingu sprzedawcą będzie sam pośrednik lub pierwotny sprzedawcy z Chin. W tym wypadku wymaga to także dodatkowe analizy regulaminu sprzedaży.

Zawsze śledź przesyłkę

Istnieją dwie możliwości przekazu, od których uzależnione jest śledzenie przesyłek. Pierwsza forma to „China Post Ordinary Small Packet Plus”- w tym przypadku śledzić przesyłkę możemy jak znajduje się jeszcze na terenie Chin, po przekroczeniu granicy przesyłka odbywa się na zasadzie zwykłego listu.

Znacznie lepszym sposobem dostarczenia z punktu widzenia Klientów jest tzw. „China Post Registered Air Mail”, którą to można śledzić aż do momentu dostarczenia, wpisując numer trackingowy na stronie poczty polskiej. Dzięki temu Klient w każdej chwili może sprawdzić co dzieje się z przesyłką. Może się jednak okazać, że numer trackingowy nie działa – wówczas w pierwszej kolejności należy zwrócić się z pytaniem do sprzedawcy. Jeżeli jednak sprzedawca nie odpowiada a towaru w dalszym ciągu nie otrzymałeś to wówczas możesz otworzyć tzw. „dysputę”.

Łatwy sposób reklamacji towaru

Zarówno w przypadku gdy numer trackingowy przesyłki nie działa, jak i wtedy kiedy przesłany produkt różni się od tego, który widoczny był na zdjęciach i w opisie aukcji, jak i również wtedy kiedy przesyłka nie została dostarczona a maksymalny czas dostawy został już przekroczony (jest on zawsze wskazany w opisie aukcji i zazwyczaj waha się w granicach od 25 do 60 dni), masz prawo otworzyć wspomnianą wyżej dysputę.

Na liście zamówień dokonanych przez użytkownika znajduje się przycisk „open dispute”. W pierwszej kolejności należy wskazać powód dysputy oraz roszczenie – czy domagasz się całości czy części zwrotu wpłaty. W przypadku gdy towar jest uszkodzony albo niezgodny z opisem aukcji musisz również opisać wadę (zalecamy dołączyć zdjęcia ukazujące uszkodzenia).

Pamiętaj, że masz na to tylko 15 dni od potwierdzenia przyjęcia przesyłki. Od tego momentu sprzedawca ma obowiązek udzielić odpowiedzi w ciągu 7 dni. Jeżeli nie odniesie się on w żaden sposób we wskazanym czasie to oznacza to, że uznał on Twoje żądanie. Jeżeli jednak „nie przyjmie reklamacji” to do spory włączy się moderator z AliExpress, który przyzna po zbadaniu przesłanych materiałów oceni zasadność roszczenia.

Zmora kupujących, czyli Vat i cło

Zacznijmy od Vatu. Jeżeli zamówiony towar nie przekroczy wartości 22 euro to wówczas przesyłka zwolniona jest z podatku VAT. Towary, które przekroczą wartość 150 euro objęte są oprócz podatkiem VAT, również cłem. W przypadku gdy wartości towarów przekroczą wskazane sumy – urząd celny wyśle zawiadomienie, w którym to wskaże jakie dokumenty należy dostarczyć. Po otrzymaniu dokumentów urząd celny przesyła produkt. Przy odbiorze Klient zobowiązany jest do opłaty podatku vat, cła oraz opłatę pocztową za przedstawienie przesyłki do kontroli celnej. Rezygnacja z wskazanych opłat może bardzo utrudnić dochodzenie odzyskania pieniędzy.

Podsumowanie

Reklamacja produktów zakupionych za pośrednictwem AliExpress jest znacznie łatwiejsza niż mogłoby się wydawać. Wystarczy skorzystać z tzw. „dysputy”, która to zazwyczaj po 7 dniach prowadzi do zwrotu pieniędzy Klientowi.