Święta tuż tuż. Wielu z nas otrzyma prezenty, w tym także te nie do końca trafione albo w niewłaściwym rozmiarze/kolorze itd. Co w takiej sytuacji może zrobić obdarowany? W niniejszym wpisie powiemy kiedy można zwrócić lub wymienić towar sprzedawcy bez żadnych konsekwencji, a kiedy trzeba liczyć na dobrą wolę sprzedawcy.

Sklep internetowy, czy tradycyjny?

Podstawowe pytanie, to czy prezent został zakupiony w sklepie internetowym, czy też w sklepie tradycyjnym. W tym ostatnim bowiem przypadku wymienić towar albo zwrócić możemy jedynie, gdy taka będzie dobra wola sprzedawcy. Oczywiście nie mówimy tutaj o wadliwym towarze – wtedy klientowi przysługuje cały wachlarz uprawnień, łącznie z żądaniem zwrotu gotówki – o czym piszemy tutaj: Czego mogę żądać od sprzedawcy? A zatem jeżeli przyczyną wymiany lub zwrotu towaru zakupionego w sklepie tradycyjnym jest tylko niewłaściwy rozmiar, kolor lub po prostu niespełnienie oczekiwań obdarowanego, to sprzedawca może ale nie musi przystać na żądanie klienta. Czasami robiąc zakup w sklepie tradycyjnym warto dopytać sprzedawcę o ewentualną możliwość wymiany – często sprzedawcy się na to godzą.

Inaczej sprawa wygląda w wypadku sklepów internetowych – tutaj co do zasady w ciągu 10 dni od dnia otrzymania towaru możemy go zwrócić bez podania przyczyny i bez żadnych konsekwencji (pokrywamy jedynie koszty odesłania towaru do sprzedawcy). W wypadku wymiany towaru z przyczyn wskazanych powyżej możemy jednak liczyć – tak jak w sklepie tradycyjnym – jedynie na dobrą wolę sprzedawcy – ustawa przyznaje jedynie prawo odstąpienia, a nie wymiany w ciągu 10 dni.

Darmowy wzór odstąpienia od umowy znajdziesz na naszej grupie konsumentów na Facebooku w dziale „Pliki” – wystarczy dołączyć tutaj. Pamiętaj, że oświadczenie o odstąpieniu powinno być złożone w formie pisemnej i liczy się data nadania listu na poczcie – dlatego najbezpieczniej jest wysłać oświadczenie listem poleconym. Co ważne – nie musisz od razu dołączać towaru do przesyłanego towaru – masz na to 14 dni od dnia otrzymania przez sprzedawcę Twojego oświadczenia o odstąpieniu.

Zakup prezentu w sklepie internetowy i upływ 10 dni od otrzymaniu towaru

Od dnia otrzymaniu towaru do dnia wręczenia prezentu często mija jednak więcej niż 10 dni. Poza tym urzędy pocztowe najczęściej nie działają pierwszego i drugiego dnia świąt – stąd dość trudno byłoby dochować 10 dniowego terminu na odstąpienia od umowy. Konsument nie stoi jednak na straconej pozycji – w pierwszym kroku należy sprawdzić regulamin sklepu internetowego, czy przypadkiem sprzedawca nie wydłużył terminu na odstąpienie od umowy albo nie umożliwił np. złożenia takiego oświadczenia także drogą mailową.

W razie wyczerpania tych możliwości warto również sprawdzić, czy sprzedawca dołączył do przesyłki pisemny wyciąg wymaganych informacji, bez którego termin na odstąpienie od umowy sprzedaży zawartej przez internet ulega wydłużeniu aż do 3 miesięcy – więcej o tym piszemy tutaj: 3 miesiące na zwrot towaru zakupionego przez internet?

Podsumowując – aby dawanie i otrzymanie prezentów sprawiało przyjemność obu stronom warto pamiętać o podstawowych prawach konsumenta związanych z wymianą lub zwrotem towaru, gdy przyczyną nie jest jego wadliwość.